Monday, July 9, 2012

Pasar Tani Pekan

salam kawan2 semua.. selamat pagi...
okey, arini nurul nk bercerita pasal Pasar Tani Pekan..yer.. Pekan Pahang Bandar Diraja tu... Tempat lahir Perdana Menteri kite.. Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak.. so, korang jgn x tau ye.. sekarang Bandar Pekan da byk perubahan.. da cantek.. byk tempat2 di baik pulih.. siap lengkap ngn pokok2 yg ada cahaya tu.. ala, mcm pokok kat i-City tu.. haa.. kan lawa kan.. sudah2.. bukan nk bercerita pasal Salasilah Pekan pon.. jom kite ke tajuk utama "Pasar Tani Pekan"
Di singkat kn cerita, sabtu lepas aku sekali lagi g melawat ke Pasar Tani Pekan.. tapi kali ni aku g bersame BFF aku yg baru pindah ke ktn ni.. so, die la yg beria2 nak ajak aku pergi.. so, just teman kan die je la pergi.. aku nk memang nk muntah pon g sini.. dan tiap kali g mmg beratus2 gak la lesap nye.. huu.. so, kali ni, aku xmo membeli!! sbb duit xde.. kan baru blk dr Cameron.. huu.. (blh ke x membeli ni? mampu kah??)
untuk pengetahuan, pasar tani ni bukan pasar.. just penduduk2 tempatan membuka tapak hanya dengan bbekal kan sekaki payung n beralaskan surat khabar lama atau tikar mengkuang.. sebab nya, mereka2 ni mmg penduduk asal.. org2 kampong pendalaman kat area pekan.. orang2 asli dan orang kemboja.. islam ke x islam tu aku xberapa pasti.. tp yg pasti nmpk, mereka org susah.. mereka menjual hasil tanaman dan tangkapan mereka.. ade yang jual hasil2 sungai spt ikan patin, ikan baung, ikan keli, udang yg pelbagai saiz.. ayam2 kampong pon ade.. pendek kate, mmg hasil tani semua blh dapat..
berhampiran Pasar tani pulak, ade terdapat pasar borong.. tp bukan pasar borong sayor, ikan tu tau.. pasar borong kain.. ramai kemboja2 yg memborong pakaian utk di jual dr rumah ke rumah.. ala, ade kan.. xkan korg xperasan.. kebiasaan mya mereka akn menjunjung2 pakaian tu dr rumah ke rumah.. harga murah jugak.. blh instalment lg.. bayar bulan.. serendah rm10.oo je sebulan kot.. (aku tau sbb mak aku pon penah berhutang ngn org2 mcm ni.. =p ) boleh di katakan mereka2 ni pasaraya bergerak la kpd suri2 rumah.. heheh..
memang byk la baju2 di jual di situ.. boleh beli ngn kuantiti sikit or kuantiti borong.. dah macam kat Bandung dah suasana nye.. heee.. harga nya pon boleh tahan jgk.. xmahal juge xterlalu murah.. memang lain sangat harga nya kalo nk di bandingkan ngn harge kt butik.. so, baik la ke pekan kan dari ke butik yg harga nya 2x lbh mahal kan..
so, kpd org2 kuantan yg belom pernah pergi.. sila2 lah ke Pasar Tani / Pasar Borong Pekan.. mmg tak rugi.. pergi sekali sure lepas ni mmg gile utk pergi.. hee..
dan spt yg aku kate di permulaan, aku xMEMBELI pon.. dan x habis beratus2 pon.. heheh.. yess.. berjaya menahan napsu.. tp ada juge terbeli kain tudung shelai.. heheh.. kalo da namanya perempuan xsah kn x membeli... huu..

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...