Thursday, October 25, 2012

Trimester Pertama

Perkembangan Fetus - Ehsan dari uncle google..
Hai kawan2 blogku..

sharing is caring kan.. meh nk share skit..
spt yg korg tau.. (macam la korg amik tau kan) aku bukan mengandung anak sulung, dan bukan first time pregnent kan.. YE. Bukan.. memang bukan.. sbb ini kandungan ke 2 utk ank ke 2 aku..

tp ini adalah pertama kali aku rase 'moning sickness'.. dulu2 time prgggie kan faaris, mmg xrase macam ni.. just alahan bile nampak berus gigi.. yer. pagi2 nk g keje, mmg tros rs nk muntah bile pegang berus gigi.. mcm musuh plak... dan itu alalah pekara yg sangat kejam bagi aku.. sebab, aku adalah sorg yg suke gigi.. boleh di katakan tiap kali mandi aku akan gosok gg.. yer..kalo 5x mandi, bermakna 5x la aku akn gosok gg.. hukhuk.. muntah2 pon tetap gosok jugak.. kejap pn jadi la.. kalo x gosok, mmg xlengkap hidup.. itu lah aku + gigi.. hehe.. dan lepas tu, mmg xada langsung alahan.. bahgia jer hidup sehinggalah di tolak masuk ke labour room.. heheh.. melainkan krem kali pada malam hari.

tapi preggie kali nih.. perghh.. perghh.. sebelom aku tau aku preggie pon da mual2.. loya2.. satu hari tu, xpernah2 aku order menu lunch limau panas + sup.. limau panas ok.. dalam panas terik tu aku blh mintak air tu.. gara2 tekak yg sangat tidak menyenangkan.. kawan aku siap gelak kan aku lg tau.. pelik die tgk menu aku.. segelas air panas dan sup tanpa nasik.. hehe

Trimester Pertama menurut sumber yg aku google, mereka akan rasa mual2 dan laya2.. sakit pinggang, sakit belakang, dak kadang kala sakit di bahagian buah dada. ini sbb perubahan hormon dlm darah kata nya. gejala ini akn terus seningga kandungan mencecah 3bulan.. iaitu pada masa kandungan masuk Trimester ke 2..

Alamak.. 3bulan beb.. terpaksa la aku sediakan asam byk2 ni.. hukhuk.. apa2 pon.. harap semuanya selamat.. hajat nk beby girl plak.. tp, kalo xde rezki lg pon xapa.. asal beby n aku sehat.. ;)


5weeks - ensan dari babycenter.com.my  =)

3 comments:

♥♥ Mama Ash ♥♥ said...

ok..simptom samerp.. kekekeke tapi ko belum sampai tahap xlalu tgk nasik kn.. hurrmm mama xyah makan asam sgt la yer.. just makan atau minum yg ade limau pon da ok.. asam asid die tinggi sgt..huhu

Amalina Ali said...

wiwittt.. tahniah beb. :)

nuRuLFaRida said...

mama ash: haa...same kan.. tp xsame plak ngn kandungan aku yg lepas.. huuu.. kalo nasik xblh telan tu, mmg kurus la aku.. tp skrg aku mmg jarang mkn nasik.. kalo mkn pon kt umah mak aku.. kt umah aku, seboleh nya aku akn msk selain dr nasik.. huu..

nana: wiiwiitt jugak! ahaks~ tq beb.. next ur turn k.. hahha..





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...