Tuesday, April 23, 2013

Buah Nipah

Hai all..
bos xdak..
so, jom meng hapdate blog..
hehuhehu..
--..--
 
korg tau x buah nipah tu ape?
nih gambar empunya tuan NIPAH itu..
 
 
  
 
slurpppp!!!! sedap nyer!!!
 
 
buah nipah atau nama saintifik die NYPA PALM (wikipedia)
byk lagi name saintifik mengikut tempat n negara tmpt die membiak..
membiak?? huihh, mcm ank katak plak kan.. hahah
ok! abaikan!!!
bukan itu yg nk aku ceritakan..
 
yg nk aku ceritakan, boleh x ibu hamil mcm aku ni, mkn buah ni??
sedap kot..
uhukhuk..
dulu kecik2 aku selalu mkn..
maklomlah dulu kecik2 rumah aku kt tepi sungai jer..
2km dah sampai sungai..
abah slalu la time2 nk mancing tu, bwk balik kalo jumpe buah ni..
fuhh..
sedap kot.. sedappp!!
ade sape2 penah mkn x buah ni..
rase die mcm buah kelapa laut kot..
tp buah kelapa laut pon aku xpernah mkn..
ehh..
ke buah nipah ni adalah buah kelapa laut??
halamak.. kompius da aku..
hukhuk..
ade jugak rase buah nya spt buah kabong..
korg tau x buah kabong??
ehh..
ok.. abaikan..
 
TAPI!!
aku nk sngt mkn buah ni..
hukhuk..
boleh jugak ckp kategeri mengidam jgk ni..
sungguh.. mmg mengidam..
 
last time peknen kan Adam, aku nk makan jambu batu kampong..
yg kecik2 isi nya merah tu..
sampai ke sudah aku xdpt mkn..
so, hasilnya mulut Adam meleleh je air lior smpai umo 1tahun lebih..
atlast aku terjumpe pokok jambu tu time blk di Kuala Lipis..
org2 kg x pandang kot jambu tu..
sampai kuning2 lemau dah masak nye di atas pokok..
burung2 je aku tgk dok melahap makan..
huhu..
so, time tu jgk suruh asben aku g petik n berebut ngn burung2 tu..
alhamdulillah, air lior Adam da x meleleh!!
hahaha..
 


 
tp btl kan org tua2 kate,
kalo x dpt mkn time peknen, air lior ank akn meleleh.. humm..
 
## semua gambar adalah dr hasil googlean aku~

## mane nk cari buah nipah ni yer??? humm

**peknen kali ni byk byk je keteringinan aku nk makan..
antaranya:
 roti anti annne - tq my bff (dah dapat)
satey ikan - yg bulat2 kecik tu (dah dapat)
nasik berlauk kelantan - sepupu ank jati klate buatkan (da dapat)
Nasik Lemak Zaman - org ktn sure tau (dah dapat)
Buah kundang - kuning2 manis buah nye (dah dapat)
Gulai Lemak Siput Gondang - kt klate byk siput ni
xdapat mkn lg n rs nye xkan dapat :(  

 
 Alhamdulillah~

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...