Wednesday, October 19, 2011

berita gembira lagi??

wahhh... aku la org yg paling gembira skrg kalau mmg betul2 ia menjadi kenyataan.. Alhamdulillah Ya Allah, Aku bersyukur Ya Allah.. sejak kebelakangan nih rezki kami sentiasa murah.. aku bersyukur sngt.. Alhamdulillah...
okey..cam lam post b4 nih kan.. aku menulis ttg rumah.. "home sweet home" mmg da lame aku idam kan memiliki rumah sndr.. xnk yg besar.. xnk yg mewah.. dr awal tahun lg aku dok usya2 pasal rumah.. call bank sane sini..tny loyer mcm2 cane proses nk bli rumah.. tny pasal loan gov n loan bank.. macam2 lg lah ape yg ptt.. kene belajar kan..xder la nnt 1habuk pon xtau kalo time nk bli umah nnt.. juge utk pengetahuan, aku xberhajat nk bli rumah br memandangkan rumah baru saiz nya x berpadanan ngn harga.. xberbaloi la kata org kan..
dan pasal rumah jugak, 3 4 kali aku gadoh ngn hsbn.. sebab aku "khanchong" (selok) ngat nk cari rumah.. selok nk beli rumah kot.. byk rumah yg aku dpt aku usya...rumah teres low cos la.. rumah medium cos la.. rumah semi D la.. rumah lelong la.. but sume xberkenan d hati hsbn aku.. keadaan rumah kecik, but harga mahal.. rumah besar, but tkt xmampu plak nk tgg monthly.. ade jugak rumah yg nk d lelong, pembeli plak kene setel kan sume yg tertungguk oleh owner lame..itu ini kena bayar dulu b4 rumah tu dpt kt pembeli.. so, many problem yg x menepati hati hsbn aku..aku pon rs cam xbes la gitu kan... byk problem nnt timbul...
aku pon slow kan speed pencarian aku.. but dlm ati.. mmg nk bli rumah.. aku nk rumah sndr.. aku nk rumah sndr.. ape pon kalo aku nk, aku akn usaha kan smpai dapat.. walau pon byk kesulitan yg kne lalui.. walau banyak halangan bagi aku.. sbb aku tau duit itu akn dpt..rezki xkan dtg bergolek dpn mata tanpa usaha yg keras kan.. n kite plu rebut peluang yg ade..d mana ada ruang, d situ ade peluang.. hee.. mmg itu aku pny prinsip.. akan aku dekatkan kalo bnde tuh jauh ngn aku..
but, lain plak ngn hsbn aku.. kalo duit blom ada lam tangan, dia x akan mengejar sesuatu yg blm pasti.. lgsg xakan merebut ape yg ada dpn mata sehinggalah duit tu mmg dlm tgn die baru dia akn merebut peluang yg ade..so, dia ignore kan.. kata nya " rumah belambak lg kalo nk cari.. byk lg tanah2 kosong yg blm d maju kan.." mmg la betul.. but makin lama rumah makin mahal.. makin lama rumah makin kecik ngn harga yg makin tggi..rumah sekarang cam goreng pisang panas..
okey, di pendik kan cerita.. aku mmg ade usya 2 bijik rumah semi D area rumah aku tu la.. rumah 1, owner die cine. 1 lg rumah owner die melayu.. rumah cine nih dulu mase mule2 aku usya mmg die nk jual.. tp kakak aku plak nk..so, mengalah je la memandangkan time tu aku xder duit cash lg.. n duit lom tentu dpt bule.. so, tinggal bodoh je la umah cina nih..
(tp kakak aku xjadi bli plak..)
rumah melayu ni plak, owner die ddk perak n keje sane.. mmg da xnk balik ktn dah.. mmg nk jual.. so, aku pon da kawtim harga gedebuk gedebak gedegang da la.. dapat la rm125k.. aku da siap wat house visit lg.. da msk umah tuh da.. da tau ape yg plu d repair..kene wat itu ini..rumah semi D ni aku bkenan sbb sebelah tepi dia ada tanah.. blh la wat taman utk ank2..aku pon blk n ckp kt mak aku.. mmg nk beli umah nih.. hsbn aku plak lam 50 50 lg.. cz duit cash xder utk booking or deposit.. die wat xtau je bile aku ckp pasal umah nih.. padahal, kalo kite btl2 berminat, blh la booking ke ape kan.. utk menunggu duit yg nk dpt tuh.. pinjam dulu ngn mak or abah.. tp, mmg dia xmo amik tahu selagi duit xder lam tgn...
so, aku amat la keciwa.. segala usaha aku adalah sia2.. so, no tepon owner pon aku da hilang kan..da mmg xdpt call owner la.. xkesah la.. da hsbn xmo kan.. nk cr rumah yg belambak lg kan kate ny.. lepas 1 bln dr hari tuh, aku tgk ade org ddk rumah tu, siap cat baru lg.. punah la harapan aku.. lam ati " da ade org ddk ke umah aku nih.. biar lah, xder rezki.." hukhukhuk.. nk cll tny owner da xder no call..huuu...
sekarang, duit da de lam tgn..tp "rumah aku" tu da ade penghuni.. hsbn aku soh aku cr rumh utk d beli... so, kembali la usaha aku utk mencari rumah lain utk d beli lam kadar segera sebelum duit habis..so, tiap2 hari aku dok lalu dpn rumah tuh.. n tertanya2.."btl ke org ni da bli umah ni?? or die penyewa saje..??" itu la yg slalu bmain lam otak aku tiap kali lalu dpn "rumah aku" tu.. huu...
so, smlm... kwn hsbn aku ade post lam wall hsbn aku pasal rumah yg nk d jual.. mudah.my pny link.. bile tgk alamat rumah tu, aku pon tros ajak hsbn g tgk rumah tu lah.. slow2 lalu menyusuri lorong tu.. jeng.. jeng...jeng.. hah! yess! mmg "rumah aku" tu... so, org kt dlm tu mmg hanya penyewa.. ati aku da bunge2.. yes...yes.. masih ada peluang..
balik ke rumah plak, aku try call org yg iklan dlm mudah.my tuh.. tp x pickup la plak.. aku nk cpt2 book la..tkt ade org lain da cll die kan.. so, pagi td aku da try 1x lagi call die.. n yess...!! berjaya!! aku dpt call pengiklan tuh.. rupeny dia dr "Rahim&co" ejen hal tanah En. Abdullah nama nye.. owner rumah tu da lantik ejen utk jual rumah die.. sbb die jauh utk berurusan jual beli..
so, borak2 la ngn c ejen nih.. ckp la ape yg ptt.. aku siap kasi details owner rumah tu beb.. itu ini.. sume aku ckp..cam ejen tu plak aku soal siasat.. so, mmg ejen tu ckp die lgsg xleh kelentong aku pasal rumah nih.. mmg 100% aku tau pasal umah nih.. hohoho.. happy ny aku.. so, aku minx die call owner rumah, ckp aku nk beli n book utk aku.. jgn kasi org lain.. so,die da call n minx aku bawar deposit 5%.. ok, aku setuju.. loyer pon aku ade loyer sndr.. sume blh kawtim.. pas bayar deposit, kene tggu sain S&P n tggu sain dr menteri besar pahang Dato Andan Yaacob.. sume proses tuh paling maximum 9 bulan.. dari proses loan samapi la proses sain pertukaran nama rumah.. lepas setel sume tuh, "rumah aku" ada lah milik aku.. heeee... seronok!!! xsabar...!!! harap smua berjalan lancar..
Ya Allah.. permudah kan segala urusan ku...
terima kasih wahai suamiku.. terima kasih kerana melaksanakan impian saya utk memiliki rumah sendiri.. ini lah "rumah aku" yg akn mjadi milik aku.. insyaallah...

4 comments:

Anonymous said...

tu la.... len kali jgn tergesa2/selok2... mcm jodoh.... kalo dah mmg jodoh kita mmg xkn kemana... rezeki pulak.... kalo mmg dah rezeki itu utk kita maka mmg ianya mmg rezeki kita.....

nuRuLFaRida said...

erkk.. hee..yer3.. insyaallah.. kalo da rezki tu x ke mana.. tp kalo bukan rezki kite, yg dlm mulut pon blh terkeluar blk kan..

♥♥ Mama Ash ♥♥ said...

alhamdulillah.... :)

nuRuLFaRida said...

thanks yer mummy nena... alhamdulillah...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...