Tuesday, August 28, 2012

Raya Story Part 1: Lemang Moyang

Assalamualaikum..
tahun ni aku beraye kt kampong kan.. so, mmg pestime nk bakar lemang.. pes time jgk nk tgk org sediakan proses2 utk "melemang"..
Ank aku pon sangat2 teruja bile tgk ade buluh2.. daun2 pisang yg berselerak dlm rumah moyang nya.. dan aku da inform awal2 nenek aku ni, kami nk beraya di kampong, nk bakar lemang sendiri.. hehehe..
jom tgk gambar yg sempat aku snap time nenek asben aku ni sediakan alat2 utk menjadi lemang..
daun pisang yg moyang faaris pakai ni, daun pihang hutan.. sbb kate nya, dain pisang hutan daun nya lemtut dan xmudah pecah mcm daun pisang2 yg di tanam di taman2 or di rumah2 yg kebiasaan tu.. so, pak cu da awal2 di tugaskan utk mencari daun pisang..
daun pisang di ukur same panjang ngn buluh2 tu.. supaye xde la berjurai2 keluar kan..
(lawa la sikit.. hehe)
bawah ni plak proses nk masukkan daun pisang tu td.. siap ade buluh di buat khas utk mengulung daun pisang tu td.. kalo x, sure la susak kan nk masuk daun tu kt dalam..
nampak kan batang buluh kecik tu.. baru senang nk masuk hingga ke dalam.. kata nenek..
(ank ku, xboleh lepas selimut buchuk die tu.. hehe)
*** tadaaa... da siap byk kan.. kejap jer..
(lame la jugak kot..dr pagi nenek buat..aku tgk jer..sbb tu rs mcm sekejap.. hohoh)
haa..ni plak tibe utk giliran beras2 pulut di masukkan dalam corong buluh..
(kat sebelah tu la pakcu kami.. die tengah mengacau santan..)
ni ha pakcu kami tgh mengacau santan bersama bahan2 perasa.. garam+gula.. di kacau sehingga sebati.. kata pakcu, lemang xboleh manis2.. kalo masin2 skit baru sodap~
(pakcu ni bujang lg tau.. ade sape2 berkenan? kihkih.. iklan jap..)
tekun nya ank aku tgk moyang nya masuk kan beras pulut.. xberkelip mate nya.. ade la pewaris moyang nnt kan faaris..
(suamiku tidur lagi time ni.. maklom lah kol 3am smpai kg.. kata moyang, nnt faaris lg pandai buat lemang berbanding papa nya.. hehe..)
tiba la masa utk memasukan santan yg pakcu sediakan tadi.. ni plak maklong kami.. tugas maklong plak utk masuk kan santan.. nape nenek xbuat eh? nenek xpandai ko nk tgk paras rantan tu dlm lemang.. humm.. abaikan..
nampak x lidi yg halus tu.. tp sbnr nya bukan lidi.. buluh jugak.. tp di haluskan.. funsi nya adalah utk di benamkan kedalam beras.. supaya santan yg di masukkan td dapat meresam sampai ke bawah.. baru la lemang sedap nnt..
yeayy!!! da siap sumer.. jom bakar lemang.. sikit jer kan.. cukup la tuh.. kkekeke.. bukan ramai pon nk makan.. heheh..
aku pon turut same bakar lemang ni.. dgn asap nya.. mak aiii.. sampai selsema aku tau.. hahaha..
ank aku plak xmo msk rumah dah.. mmg nk bakar lemang ngn tokcu die.. huhu..
lemang moyang tersusun rapi..
tgk ank aku tu.. semangat betol.. tok cu die plak siap sedia kan tempat utk die duduk lg.. mau nya die nk ikot aku msk rumah.. sure la xmo kan.. huhu..
(faaris:" bile lemang nk masak??")
time ni baru papa datang kan faaris.. apa la papa ni.. padahal die yg beria2 nk buat lemang kt kampon.. sudah nya membuta smpai ke tengah hari..
so, ini la cerita ku sebelom raya setelah tiba di kampong.. hehehe.. seronok jgk kan sekali sekala beraya di kampong..

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...