Tuesday, June 12, 2012

TAMAN DI HATI

Salam.. meh nak story skit nih.. aku sebenarnya xsabar menantikan rumah aku.. tah bila la boleh masuk kan.. asik pending2 je.. bile call loyer, asik cakap "masih dlm proses.." bila tanya barepa lame.. "mungkin 2 3 bulan lagi.." bosan kot asik dengar benda yang sama.. haihh.. sekali tny sekali jawab.. mcm paku.. sekali di ketok baru nk gerak... okey2.. bukan itu yg nk di ceritakan.. sekadar mukadimah.. heee.. ;) sebetulnya aku xsaba nk deco2 rumah aku tu.. tiap kali ade masa, sure aku google konsep2 yg ade lam tenet.. hee.. betul2 x sabar.. selain deco2 dlm rumah, aku ade simpan hajat lain..heee.. banyak nya hajat.. agak2 saving tu cukup ke x nk laksana kan hajat tu.. ngeee.. cukup ke x itu no 2 kan.. yang penting hajat perlu ada.. baru la bersemangat.. ekekeke.. okey2.. sebenarnya aku nak sangat rumah aku ade 1 taman mini.. heee... ade kolam ikan n ade pondok kecik.. pondok GAZEBO??.. haa.. GAZEBO la name die.. sapa2 xtau tlg google eh.. than bile hari tu aku google pasal taman mini, rupe nya kt ober sea dorang da buat taman mini dlm pasu.. bukan kat laman rumah.. kira taman mini meraka blh di ubahsuai kedudukan mengikut cita rase... kt mane2 pon boleh letak.. humm.. btl jgk kan.. kretif.. tgk pict kt bawah ni..

hasil dr google aku..cantik kan.. ini la hasil nya dr omputih.. obersea design.. so, mmg blh letak mana2 je kite suka.. anytime anyware.. hehe.. kreatif kan.. x perlu tempat yg besar.. [sumber: google] so, bila sekali lagi aku google.. baru la jumpe ape yg aku nk.. hehehe.. ade contoh2 kolam mini, lanscape.. taman mini.. walaupun kawasan x besar, tetap jugak boleh buat taman.. wahh.. mendamaikan.. ade contoh GAZEBO jugak.. sama macam yg aku nak.. simple.. hee.. jap2.. aku upload kasi korg tgh ehh..

(sorry ye pada si tuan punya taman.. taman anda terpilih utk sy jadi kan inspirasi..heee..) [sumber:google]

haa.. ini la GAZEBO (eh2.. btl ke name die gazebo?? bkn pargola ke..?? komfius~).. yg simple punya.. cukup la kan sekadar memenuhi hajat hati.. kos utk dapat kan benda alah ni pon rase x la mahal sanagt kan.. just kayu-kayuan jer.. sesuai untuk rumah yg sekadar punyai tanah sekangkang kera.. heee.. boleh la aku gantung2 orket2 aku tu.. opss.. orket.. hee.. haah.. hobi baru aku.. aku suke bunya orket.. nnt next update aku cite pasal bunga orket aku eh... xsalah da lebih 10 pasu kot orket2 koleksi aku.. ngeee...

Kat bawah ni plak gamba kolam mini.. contoh2 bentuk kolam yg aku suke.. simple.. ringkas.. cantek kan.. kos pon xada la mahal sangat kot.. kalo nk bina kolam mini yg kekal atas tanah tu leceh sikit kot.. nak kene gali tanah lagi.. simen bukan pakai semen biase.. kne pakai jenis "water proofing" (kalis air) baru la air x meresap.. dan, bile buat kekal atas tanah, nnt kalo da bosan, xboleh nk di alih2 pulak kolam tu.. so.. susah kan.. buat yg mcm ni pon da kire ok.. hehehe...

untuk kolam hiasan yg macam ni aku rase mahal skit kot.. sbb kos pembuatan die tu.. meterials yg die pakai adalah kayu.. so, kat tengah2 tu bari isi kolam fiber kot.. harga fiber tu pon da mahal.. nk di tambah plak dgn kayuan2.. heee.. tinggi skit la kos..

untuk kolam yg macam ni xsalah aku dlm rm 500++ jgk kot.. da byk da aku tgk kt nursery2.. harga bergantong pada size kolam.. kire lagi besar saiz, lagi mahal la kan.. okey..that all.. c u again.. heee...

No comments:





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...